BerkaBoek
De omwegen

De omwegen

Jeroen Theunissen Romans • gelezen op 13 mei 2015


Nadat ik 'Onschuld' van Jeroen Theunissen had gelezen, leek dit me een goede keuze. Ik kende Theunissen niet. Het tempo in deze brede familiegeschiedenis is net zoals in 'Onschuld' hoog en op een of andere manier trekt me dat wel aan. Het heeft overigens tot gevolg dat je wel heel snel in het verhaal wordt meegezogen, terwijl het goed zou zijn als je bij allerlei details zou kunnen stilstaan. Zeker omdat het verhaal ook een zekere ironie kent. Het gaat over een drieling, Johan, Jonas en Joris, die alledrie de wereld in trekken en hun moeder Anita achterlaten, in treurige omstandigheden. Die er overigens al waren voordien, want haar leven was ook niet echt zonnig te noemen. Haar man Guy, bekend politicus en vaak op tv, bedriegt haar en heeft (zoals veel later blijkt) ook andere geheimen. De drie jongens, mannen inmiddels, zijn alledrie wat merkwaardig: een is super intellectueel, een is ogenschijnlijk een 'losbol' en een vertrekt naar de VS om daar milioenen te verdienen. (Dat het allemaal niet goed gaat, mag duidelijk zijn.) Dan is er ook nog een halfzus, Tina, die een zoontje heeft van haar halfbroer Joris, Kareltje, die 'Keizertje' genoemd wordt. Met hem lijkt de hele geschiedenis zich uiteindelijk te gaan herhalen. Het is een mooi en brede, veelomvattende roman, die zeker de moeite van het lezen waard is. Theunissen raakt ook aan allerlei politieke en culturele problematieken in België en in de wereld, maar die blijven net wat onderbelicht. Althans ze komen niet zodanig aan de orde dat je er zelf een mening over kunt vormen. 

Terug naar overzicht