BerkaBoek
De neergang van Madrid

De neergang van Madrid

Eduardo Mendoza Romans • gelezen op 17 september 2014


Deze roman van Eduardo Mendoza is met evenveel vaart en ironie geschreven als De stad der Wonderen (over Barcelona, dat ga ik binnenkort herlezen). Het verhaal speelt zich af in Madrid, in 1936. Anthony Whitelands, een Britse kunstkenner, maar wel enigszins naïef als het om politiek gaat, is door iemand gevraagd naar Madrid te gaan om daar de kunstcollectie van een hertog te taxeren. Als hij eenmaal in Madrid is aangekomen, trouwens op weg ernaartoe al, overkomen hem allerlei merkwaardige belevenissen, die steeds te maken hebben met de politieke situatie in Madrid van dat moment. Hoewel ik me af en toe stoorde aan de grenzeloze onnozelheid van Anthony, is het toch een ingenieuze avonturenroman, met satirische opmerkingen uiteraard, die je enerzijds een beeld geeft van de hopeloze politieke situatie in Madrid en anderzijds zicht geeft op kunst, met name de kunstwerken van Velasquez. Zeer de moeite waard. De achterflap zegt: 'De chaos vlak voor de oorlog en de neergang van Madrid, gezien door de ogen van een verbaasde buitenstaander die niet lang aan de zijlijn kan blijven staan.'   

Terug naar overzicht