1953
Rik Launspach • Romans • gelezen op 14 juni 2009
★★★★★
De titel zegt al genoeg: deze roman gaat over, liever gezegd, speelt zich af tijdens de watersnoodramp. Geschreven als een scenario voor een film, maar gaandweg wordt het toch een roman en geen slechte ook. Enerzijds de bureaucratische rompslomp waardoor alle aandacht voor een dreigende en zich afspelende ramp veel te laat ontstaat. Anderzijds een persoonlijk drama rond de aanvankelijke verdwijning van een baby en de daarop uiteindelijk volgende 'verwisseling', die het 'geluk' bij de verkeerde mensen brengt. Beide elementen zijn goed en spannend verweven, wat maakt dat je deze roman in een keer uit wilt lezen. Omdat je mee wilt zoeken, soms tegen wil en dank, en omdat je altijd nog een sprankje hoop houdt dat het toch goed komt…
