Binnen de huid
J.J. Voskuil • Autobiografieën • gelezen op 11 april 2009
★★★★★
Posthume roman van de schrijver van Het bureau en Bij nader inzien en in die zin een mooie verbinding tussen deze twee romans. Met Rosalie en Paul Dehoes ontwikkelt zich hun relatie in bina 21e eeuwse situaties. Mooi is de realiteitszin van Maarten Koning, hier de ikfiguur, als het gaat om relaties, trouw, ontrouw, waar sta je uiteindelijk voor in het leven, gecombineerd met de toekomstperspectieven van beide echtparen. Het is de moeite waard te zien hoe eerlijk de schrijver lijkt te zijn over zijn gevoelens en de gevolgen daarvan op het gebied van trouw aan een relatie. Natuurlijk is zijn visie op vriendschap ook hier aan de orde, maar vooral de eerlijkheid spreekt je als lezer aan. Althans ik ga ervan uit dat dit zo ongever de waarheid is zoals hij die beschreef dan, uitgegeven met toestemming van zijn vrouw. Totaal anders van thematiek dus dan de andere romans, maar even prachtig qua stijl. Daardoor misschien ook opnieuw een boek dat je niet weg wilt leggen maar doorleest tot het uit is. Prachig.
